Odpowiednie zabezpieczenie serca

zabezpieczenie sercaSerce to niezwykle istotny organ, którego praca rzutuje na cały organizm. Dlatego też odpowiednia prewencja chorób serca jest kluczowa w podobny sposób dla tych osób, które są uwarunkowane genetycznie, otyłe lub chore na cukrzyce, ale i dla ludzi zdrowych. Wszyscy musimy pielęgnować kondycję naszych serc. Zaniedbanie tego istotnego organu doprowadzić może do wielu poważnych chorób, a nawet śmierci. Ważne więc jest, by regularnie badać się u lekarza. Poniżej omówimy kilka sposobów profilaktycznych, które umożliwią w dużym stopniu utrzymanie serca w dobrej kondycji.

Zrezygnuj z papierosów i alkoholu

Najczęstszymi przyczynami chorób serca są: regularne palenie papierosów (czynne i bierne) oraz picie alkoholu w nadmiarze. Substancje smoliste doprowadzają do kurczenie się naczyń krwionośnych i skutkują miażdżycą. W porostej linii rośnie oczywiście zagrożenie zawałem. Aby optymalnie dbać o serce, należy wyeliminować papierosy z naszego życia. Najlepiej nie przebywać w otoczeniu osób, które palą. Zawarta w papierosach nikotyna podwyższa tętno i ciśnienie krwi. Te negatywne czynniki dodatkowo obciążają serce. Podobnie jest w przypadku alkoholu. O ile regularne spożycie niewielkiej ilości wina może mieć swoje pozytywne skutki dla całego krwiobiegu, to regularne nadużywanie alkoholu w dużych ilościach prowadzi nieuchronnie do wielu chorób serca, wątroby, nerek.

Wprowadź sport do swojego życia

Często słyszymy hasło ,,sport to zdrowie!” To prawda. Systematyczne uprawianie różnego rodzaju ruchu sprzyja zdrowiu i zmniejsza możliwość występowania chorób serca. Dodatkowo aktywność fizyczna korzystnie wpływa na nasz organizm. Zmniejsza to negatywne skutki genetyczno-środowiskowe jak: poziom cholesterolu we krwi, stres, skłonność do zachorowania na cukrzycę, nadwagę. Należy pamiętać o regularności, ale i stopniowym wdrażaniu planu. Polecam zacząć od 1-2 treningów dziennie, by w późniejszym etapie móc ćwiczyć ok. 30 minut codziennie. Aktywność fizyczna to nie tylko siłownia i bieganie. To także prozaiczne czynności jak: sprzątanie, spacer z psem czy też wchodzenie po schodach.

Odpowiednie odżywianie

Oprócz unikania używek i wprowadzenia aktywności fizycznej do życia należy zadbać o odpowiednią dietę. Bardzo ważne, żeby była dobrze zbilansowana: posiadała węglowodany, białka i zdrowe tłuszcze. Duża nadwaga, a co za tym idzie kumulowanie zapasowego tłuszczu na brzuchu, niezwykle negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Bardziej narażeni na to zjawisko są mężczyźni. Powinni oni ograniczyć do minimum spożywanie tłuszczów zwierzęcych, soli, tłustych mięs, nabiału, fastfoodów i szeroko pojętego niezdrowego jedzenia. W zamian trzeba włączyć do diety warzywa, troszkę owoców oraz źródła zdrowych tłuszczy: ryb, oraz suplementów omega 3. Nastawić się powinniśmy raczej na ciemne, pełnoziarniste pieczywo, ciemny ryż, makaron oraz chude mięsa i nabiał. Kolejnym elementem jest ilość posiłków. Powinno ich być 4-5 dziennie. Nie możemy jeść i pić nieumiarkowanie. Dobrym rozwiązaniem jest także zainwestowanie w witaminy i minerały. Najlepsze są warianty oddzielne, ponieważ niektóre z tych związków się wyklucza. W ten sposób bardzo dobrze się ubezpieczamy. Pamiętajmy jednak o regularnych badaniach ciśnienia, poziomu cukru i cholesterolu we krwi.

 Autor:

Artykuł powstał dzięki klinikapoznan.pl, Klinice Serca z Poznania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *