kierowcy f1

Polscy kierowcy – Kubica

Ogromna praca, pot i zmęczenie wiążą się z wyścigami samochodowymi, Niektórzy chcą zostać kierowcą rajdowym, przecierać szlaki, zdobywać niemożliwego, niestety najczęściej zdarza się, że kończy się to na dziecięcych fantazjach, ale nie dla wszystkich. Są tacy, którzy oddali swojej pasji całe życie, dzięki czemu mogliśmy kibicować Polakowi w rajdach Formuły 1. Nazywa się Robert Kubica. Ten 30 letni kierowca już zapisał się na kartkach polskiej historii motoryzacji.

Gdyby nie wypadek, który miał miejsce w 2011 roku w rajdzie Ronde di Andora w Ligurii, mógłby być na szczycie. Urodził się w Krakowie, a swoje pierwsze szlify zdobywał na gokartach. Pierwszy raz wsiadł za kółko w wieku sześciu lat. Licencję kartingową otrzymał w 1994 roku. Swój pierwszy start i jednocześnie wygraną zaliczył na zawodach w Poznaniu. W przeciągu trzech lat, sześciokrotnie otrzymał tytuł mistrza w różnych kategoriach wiekowych. Swoje zdolności zaczął rozwijać na torach we Włoszech, gdzie również może pochwalić się znacznymi sukcesami. W debiutanckiej rundzie juniorskich mistrzostw Włoch zdobył pole position, a dwa razu zdołał uzyskać drugie miejsce, następnie podpisał kontrakt z zespołem CRG. Od tego momentu zaczęła się jego międzynarodowa kariera. W następnych latach otrzymał tytuł mistrza Włoch i wicemistrza Europy w kategorii juniorów, zwyciężył Elf Masters oraz Monako Kart Cup. Od 2000 roku rozpoczął startować w starszej kategorii, jako senior. Po uzyskaniu czwartego miejsca na Mistrzostwach Świata, a także Europy zakończył karierę kartingową i zaczął jeździć we włoskiej i europejskiej serii Formuły Renault 2000, gdzie również odnosił sukcesy, jednakże już po dwóch latach przeniósł się do Formuły 3 i ścigał się w barwach Prema Powerteam. Pierwszy start rozpoczął się dla Kubicy pechowo, ponieważ po wypadku samochodowym nie mógł ruszać ręką. Kość jego ręki uległa złamaniu w pięciu miejscach i niestety została źle złożona, przez co nie mógł ruszać dłonią. Pomimo długiej rehabilitacji zwyciężył podczas debiutu w Formule 3 na torze Norisring oraz w wyścigu F3 Sardinia Master. W 2004 roku przeniósł się do zespołu Muecke Mercedes, z którym trzykrotnie stawał na podium. Rok 2005 rozpoczął bardzo obiecująco, ponieważ zdobył tytuł mistrza Polski grze rajdowej Colin McRae Rally, stworzonej przez Codemsters. Sezon rozpoczął od wyścigów w Word Series by Renault, dołączając do baskijskiego zespołu Epsilon Euskadi, którego był pierwszym kierowcą. Jednakże nie pojeździł u nich zbyt długo. Za wygraną w po przednich rajdach, 1 grudnia 2005 otrzymał możliwość wzięcia udziału w testach teamu Renault biorącego udziału w rajdach F1 na torze Catalunya. Uzyskał szóste miejsce, przez co firma złożyła propozycję podpisania z nim kontraktu. Ku zaskoczeniu, niespełna 3 tygodnie później ogłoszono, że polski kierowca podpisał umowę z BMW Sauber, w ten sposób został ich trzecim kierowcą. Tak dobrze się sprawdził, że już 19 października przekazano do mediów, iż Kubica awansował na głównego kierowcę na sezon 2007, a jego partnerem został niemiecki kierowca Nick Heidfeld. W tym momencie rozpoczęła się jego niewiarygodna przygoda. W tym krótkim czasie wyrobił sobie opinie znakomitego rajdowca, jednego z najlepszych na świecie. Podsumowując, stał 12 razy na podium oraz zwyciężył Grand Prix Kanady 2008r. Niestety znakomite osiągnięcia zostały nieoczekiwanie przerwane. Po wypadku nie wrócił już do F1. Po dwuletniej przerwie zasiał za kierownicą rajdówki, gdzie wystarczył rok na uzyskanie mistrzostwa świata WRC2.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Skupaut-grodzieniec.pl, która skupuje i złomuje auta osobowe oraz dostawcze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *