Sport to zdrowie…

Sport to zdrowieKażdy z nas chciałby być zdrowy, wysportowany i mieć piękną sylwetkę, którą moglibyśmy pochwalić się na plaży. Aktywność fizyczna odgrywa bardzo dużą rolę w życiu każdego człowieka niezależnie od wieku. Jest ważnym aspektem w walce z otyłością, co wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka chorób serca, raka, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, wzmocnieniem mięśni i kości, a także poprawia samopoczucie.

Uważa się, że ćwicząc nawet 30 minut dziennie można uzyskać bardzo dobre efekty, polepsza się wydolność umysłowa i zmniejsza się podatność na choroby cywilizacyjne. Sport uczy odpowiednich nawyków, rywalizacji, godzenia się z porażką oraz sprzyja nawiązaniu się nowych przyjaźni. Osoby regularnie ćwiczące wolniej się starzeją, maja wydolniejszy układ odpornościowy i lepszy stan emocjonalny. Nie musimy katować się na siłowni, wystarczy szybszy marsz, bieg lub aerobik. Niestety jeżeli od najmłodszych lat nie uprawialiśmy sportu, chociaż rekreacyjnie, w późniejszych latach możemy mieć ogromny problem z motywacją i wytrwałością w wykonywaniu nawet podstawowych ćwiczeń. A jak odnaleźć tę wewnętrzną siłę aby szybko nie ulec zniechęceniu? Najważniejsza jest świadomość celu ćwiczeń oraz osobistych korzyści jakie może przynieść sport.

Jesteśmy odpowiedzialni za nasze ciało i zdrowie, wiec co z nim zrobimy zależy tylko od nas. Ponadto powinniśmy poradzić się specjalisty jak odpowiednio przygotować się do treningu, aby przyzwyczaić nasze rozleniwione ciało do większego wysiłku. Dostosujmy typ treningu do naszych upodobań, nie zamęczajmy się na nudnych zajęciach z aerobiku, gdy wolimy gry zespołowe lub odwrotnie. Możemy uprawiać sport z koleżanką, dzięki czemu możecie sie nawzajem wspierać i motywować.

Eksperci są zdania, iż przy regularnym treningu nie jest konieczna restrykcyjna zmiana diety, choć zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywce wzrasta i należy je uzupełnić. Jadłospis powinien uwzględniać odpowiednią ilość węglowodanów (ok. 55% całkowitej ilości energii), niezbędne do prawidłowej pracy mięśni. Pobudzają wydzielanie insuliny, które ułatwiają rozkład cukrów i wchłanianie do włókien mięśniowych i przeprowadzanie dalszych procesów. Regularne dostarczanie węglowodanów zwiększa wydolność organizmu, nie tylko pod względem natężenia, ale i czasu trwania wysiłku. Drugim, niezbędnym składnikiem pokarmowym są tłuszcze, najlepiej roślinne. Nie tylko dostarczają energii , ale są bardzo dobrym źródłem wielu witamin (A, D, E, K), potrzebnych do prawidłowego wzrostu organizmu, budowy połączeń nerwowych, poprawiają wygląd skóry oraz korzystnie wpływają na układ krwionośny i pracę serca. Ze względu na dobroczynny wpływ spożycia ryb, dietetycy polecają częste dodawanie ich do jadłospisu. Również tłuszcze takie jak oliwa z oliwek i olej rzepakowy zawierają dobroczynne kwasy tłuszczowe omega-6, które zapobiegają chorobom układu krążenia. Nie powinniśmy zapominać również o dostarczaniu do organizmu białek, witamin oraz soli mineralnych, które wykorzystywane są do budowy mięśni i ich prawidłowej pracy.

Niestety współczesna dieta ludzi nie jest wystarczająco zbilansowana a aktywność fizyczna bardzo ograniczona, przez co borykają się z nadwagą i chorobami układu krążenia. Dodatkowo stres i nieregularne posiłki potęgują te problemy, co skutkuje większą ilością zawałów serca oraz udarów mózgu w coraz to młodszym wieku

Autorem artykułu jest kardiochirurgpoznan.pl – prywatny kardiolog i kardiochirurg z Poznania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *